Utstyrsbanken

Kontakt Dalane Friluftsråd får å låne eller leie utstyr

Gutt i kajakk

Du bør bestille senest 2 to dager i forkant. Bestilling skjer KUN gjennom Dalane Friluftsråd.

Utlån samme dag på forespørsel.

Henvendelser helst på e-post: ublund@friluftsrad-dalane.no
(eller Tlf: 51 29 30 45) i man-fre 8-15

Instruks for henting av utstyr kommer på e-post.

Skoler, SFO, barnehager og organisasjoner som arbeider med barn og unge låner utstyret gratis.

Privatpersoner og bedrifter kan leie utstyret. Leiepris på kano er 200/300/500 døgn/helg/uke

Send helst e-post for å låne/leie utstyr. Oppgi hva du vil låne, hvilken periode du vil låne/leie og når du kan tenke deg å hente det.

Utstyr hentes og leveres på Moi utstyrsbank.

Ved levering har leietager har ansvar for å levere alt leid utstyr tilbake ferdig rengjort og tørket.

Leietager erstatter tapt/ødelagt utstyr. Det erstattes med nytt utstyr, eventuelt reparasjonskostnaden dekkes av leietaker.

Den som leier utstyr har ansvar for sikkerheten til de som er bruker av utstyret.

Utstyret leies ut på døgn-, weekend-, eller ukebasis. Utstyr leies ikke ut til kommersiell bruk.

Kun personer over 18 år kan låne/leie utstyr.

Kano, Barnekajakk, Telt, Lavvo, Ligge underlag, Kokeutstyr, Stormkjøkken, Padle vester, Redningsvester, Henger Kano, Barnepulk, Sykkelvogn, Bål panne, Tunnel telt 3 manns, 2 sykler, 2 stående padle brett (SUP brett)

Hav kajakk krever våtkort eller tilsvarende og er låst til stativ med egen kode.

Kontakt Dalane Friluftsråd får å låne eller leie utstyr fra utstyrsbanken.
 Kart over utstyrsbanken på Moi.

På topp i Dalane

Vi oppfordrer alle til å benytte seg av alle de nydelige turområdene vi har i Lund kommune.
 I tillegg vil vi oppfordre til at alle turglade benytter seg av det gode tilbudet til Dalane Friluftsråd:
 På topp i Dalane og  Turer i Lund .

Bringedal

Bringedal var opprinnelig eid av Bakke kirke. All drift på gården ble lagt ned i 1949. Da plassen ble solgt til Jernbanens kontorpersonaleforening. Turen opp til heiegården Bringedal er barnevennlig og går langs god vei i skogsterreng. På veien opp passerer du kvernhustuftene i Tronvik, flotte fossefall og fin natur. De to største fallene lyder navnene «Store Helvete og Lille Helvete», noe som sier meste. Bakgrunnen for navnene gang på 1750-tallet druknet ei jente i bekken som går langs veien til Bringedal. Andreas Rolvsen søkte i 1864 kommunen om penger til krutt for å bygge vei til Bringedal. Han ble fritatt fra pliktarbeidet på offentlig vei i 11 år etter dette. Så kan man gjøre seg opp noen tanker om den tids veistandard. Sjåføren, Karl Klausen som hadde slekt i Bringedal, tok seg opp denne veien med bil. Det forteller at han var en dyktig sjåfør (lånt tekst fra historiebøker).

I Bringedal finnes skjerp etter kvarts. Det sies også at her finnes kobberkis og gull! Vel oppe ved Bringedalstjørn er det lite igjen av fordums stolthet. Husene er dessverre falt ned, men murene er flotte. Trappa ble bygd av Bernhard Bringedal og svigersønnen August Klausen. Hvis man går over den lille steinbrua nord for gården, ser man rester etter kvernhuset. Lenger inne i skogen finner man tufter etter en gammel husmannsplass, og lengst ned mot Bringedalstjørn noen svære flotte rydningsrøyser.

Det gamle bolighuset falt ned og ble fjernet helt, de gamle grunnmurene og steintrappa er tatt vare på. Ny Bringedalshytte ble oppført i 2014 på grunnmuren til det eldre våningshus i regi av Dalane Friluftsråd. Bringedalshytta består av 2 store sovesaler og et midtrom med kokemuligheter. Utetoalett er satt opp i tilknytning til Bringedalshytta. Utleie formidles via Dalane Friluftsråd.

Nede ved Bringedalstjørn er det satt opp en gapahuk.

Fine turmuligheter i området. Fra husene i Bringedal kan man gå vestover mot Husefjellet, 406 m.o.h, som er et flott utsiktspunkt over Tronvik. Eller man kan fortsette over steinbrua forbi gamle tufter og videre opp til naturreservatet rundt Einarvann. De sprekeste kan gå sørover fra naturreservatet mot Sagefjell og derfra videre ned til toppen av Tronåsen. Turen er ikke merket og er krevende.

Skal du videre kan du følge stien over elva, og inn i skogen. Du passerer en foss, og det kan være en spennende avstikker å ta en nærmere kikk. Følg stien til høyre opp i dalen, og ut til utsiktspunktet Kredjen. Herfra fortsetter du over Kregemyr. Her følger du stien videre mot kraftlinjene, over Skotsmyr og opp til Skopollen. Herfra følger du stien ned mot Bringedalshytta.

Når du er på Skopollen så kan du også gå turen videre forbi fossen og gå innover til heimre Krokevatnet og indre Krokvatnet. Ved heimre Krokvatnet har Dalane Friluftsråd satt opp en lavvo som benyttes.

Jentehytta

Jentehytta ved Gursli Molybdengruver i Lund kommune

Jentehytta disponeres av Lund kommune. Dalane Friluftsråd har ansvar for drift/tilsyn. Jentehytta ble finansiert av Lund kommune, Rogaland Fylkeskommune, Naturtriangelet, Magma Geopark, Dalane Friluftsråd og dugnadsarbeid. Da det var gruvedrift ved Gursli Molybdengruver bodde kokkene her, derav navnet «Jentehytta».

Jentehytta ble restaurert i 2019. Hytta er på ca. 16 m2 + hems og utedo. Jentehytta er åpen hele året og tilgjengelig for allmennheten både for dagsbesøk og overnatting. Det er installert vedovn og hytten er enkelt møblert.

Besøkende som ønsker å overnatte må selv ta med nødvendig utstyr, liggeunderlag, sovepose, ved, toalettpapir, etc.

Hytteregler:

· Besøkende må ikke legge igjen mat eller noe annet, ta med alt avfall/boss etter bruk

· Besøkende må rydde/rengjøre etter bruk, også på hems og utedo

· Stell pent med Jentehytta, forlat området og hytta slik du selv ønsker å finne den

· Lukk vindu og dør

Hvordan komme til Gursli gruvene og Jentehytta: Kjør E39 til Moi og inn til Moi sentrum. Kjør langs Lundevannet (Fv1) og følg veien som går mot «Hauge i Dalane». Det er ca. fire kilometer å kjøre fra Moi sentrum. Parkeringsplass på Gursli, ca. 100 m forbi husene, turen starter her. Det er godt merket, en følger den gamle gruveveien helt frem, ca. 1 time gangtid en vei.

Turer i Lund

( Denne siden er under arbeid, tur oversikten skal oppdateres/godkjennes)

Turer fra Moi

Blåløypa: (303 moh, 2 timer) Rundløype. Parkering ved Lundbadet. Merket løype starter ved Lundheim, følger skogsvei forbi badeplassen og videre opp langs Eigelandsvatnet til stien til Blåløypa tar av til venstre. Videre følger stien til Prestvatnet og mot Skåland, deretter ender den ned på skogsveien og du kan returnere til Lundheim

Gursligruvene: (340 moh, 6,2 km, 2 timer, grønn løype)
Turen starter ved Gursli, her er det mulighet for parkering. Videre følger du den gamle gruveveien fram til Gursligruvene.

Grønhaug: ( 631 moh, 12 km, 4 timer, rød løype)
Turen starter ved parkering i nærheten av Lundheim. Det er merket sti fra parkeringen. Det er også mulig å utvide turen og ta en tur innom Solliknuten, men man må da regne 1-2 timer mer.

Lilandsgruvene og Surteknuten (grønn løype)
Parkering på Liland

Lysløype mot Heiavann: (grønn)
Parkering ved Lundheim folkehøyskole. Følg grusveien bak Lundheim videre opp til Heiavann.

Naså / Akniben: (472 moh, 3 km, 1,5 time (t/r, blå løype)
Parkering ved Lund sjukeheim eller Øvre Hauklandsvei. Det er merket sti til Naså som tar av fra landbruksvei til Stølsvatnet. Dyr på beite store deler av året, vis hensyn.

Stemhei: (Blå løype)
Starter ved Eikelandsvann på Lundheim Folkehøgskole

Varden og Tothammeren: (407 moh, 3 km, 1,5 timer, blå løype)
Turen starter fra rasteplassen ved E39 på Moi og følger samme sti som til Varden. Veien videre er skiltet og merket mot Tothammeren.
Det er også mulig å parkere på Haukland å gå herfra.

Voreknuten: (541 moh, ca 3 km, 0,5 time) Turen starter ved avkjøring mot Kvelland, på Åvedalsveien. Det er grusvei hele veien til toppen. Turen egner seg derfor godt for småbarnsfamilier, da du til og med kan gå med barnevogn.

Turer fra Heskestad

Kyrkjevegen Heskestad - Dybing: (Grønn løype)
Parkering ved Heskestad gård eller kirken

Solknuden fra Kyrkjevegen: (blå løype)

Helgetoppen: (440 moh, 2,3 km, ca 1 time, grønn løype)
Turen starter ved Vartdal-fabrikken. Parkering nedenfor Omdal transport (høyre side etter avkjøring fra E-39)
Gå bak Vartdal bygget, til enden, videre til undergangen under E-39. Følg sti til skogsvei. Deretter følger du skogsveien til toppen. Turen er ikke veldig lang, men har godt stigning, ca 250 høydemeter.

Kongeveien over Skydalsheia: (Blå løype)
Parkering ved Steinsland, skolehus(museum)

Ruglehei: (Rød løype)
Parkering ved Bjuland

Vestknuden: (541 moh, 4 km, 1,5-2 timer,blå løype)
Merket fra FV.15 fra Ualand til Heskestad. Parkering på oppsiden av tunnelen under E-39 Omdal.
Følg landbruksveien til venstre for bekken, kryss over bekken etter ca 200 meter, jevn stigning opp til tjernet. Herfra ser du toppen. Kryss utløpsbekken og følg stien opp til toppen. Retur samme vei. Dyr på beite.

Refslandsknuden: (Rød løype)
Parkering ved Refsland.

Turer fra Hovsherad

Kongeveien over Skydalsheia/Poostveien: (440 moh, ca 8,8 km, 2,5 timer,blå løype)
Den gamle kløvveien mellom Ualand og Hovsherad. Her kan du starte enten fra Ualand eller Eik.
Det vil være parkering i Eik sentrum og ved Steinslandsstykket (ved tavle 400 m før Ualand Gård.) Posten finner du ved Gjuvotni omtrent midtveis.

Sandstølrunden - Gauksom: (Blå løype)
Parkering ved Sætrahytta.

Kjedleknuden: (Rød løype)
Parkering ved Sætrahytta

Sætraområdet

I det fine friluftsområdet rundt Sætra finnes mange muligheter for friluftsliv, både sommer og vinter.  Her er fin lysløype og akebakke. Klikk her for webkamera

Dagsturhytta i Lund- Gauksomhytta ligger nydelig plassert ved Gauksom i Sætraområdet. Du kan velge å gå tur- retur til hytta eller rundløype via Ytre Sandstøl, Laugmannsdalen tilbake til Sætra.  I tillegg til å være et turmål i seg selv, bidrar et bibliotek i hytta til å gi en turopplevelse utover det vanlige.

Turen starter på grusveien ved Moi IL sin Sætrahytte, som er mulig å leie.  Følg så merking på grusveien, og videre merking i naturen til man kommer til dagsturhytta. På vinterstid vil det være preparerte skiløyper helt fram til hytta.. klikk her for å se skiløypene på Sætra, smøretips, temperatur m.m.

Dette er en fin tur som passer for de fleste!  Stien har en del stigning i starten, og nokså flatt siste del mot hytten. Her er også andre muligheter i flott natur med umerkede turer i området.

Det er mulighet for å gå videre til Sandstøl. Om sommeren passer det fint å gå merket løype om Kjedleknuden inn til Ytre Sandstøl. Turen er litt krevende med en del stigning. På vinterstid vil det være preparerte skiløyper over Einarvann til Ytre Sandstøl. Tilbake følges skitraseen via Laugmannsdalen til Sætra.